Skuteczna komunikacja w zespole

Cel szkolenia

Efektywna i płynna komunikacja jest podstawowym czynnikiem optymalnej działalności organizacji. Wpływa nie tylko na właściwy przekaz informacji, ale także na zintegrowanie pracowników poprzez prawidłowe relacje na linii pracownik-pracownik i pracownik-przełożony. Niniejszy warsztat pozwoli uczestnikom nabyć praktyczne umiejętności z zakresu efektywnej komunikacji oraz asertywnego zachowania. Podczas szkolenia zostaną przećwiczone techniki jasnego i asertywnego komunikowania się w zespole, radzenia sobie ze stresem i emocjami, skutecznej obrony przed manipulacją, skutecznego identyfikowania powstających konfliktów wraz z ich przyczynami oraz rozwiązywania konfliktów metoda win-win, praktycznego wykorzystania elementów negocjacji i mediacji nastawionych na współpracę, wprowadzania wspólnie wypracowanych rozwiązań.

Grupa docelowa

  • Managerowie wszystkich szczebli zarządzania
  • Kierownicy projektów, koordynatorzy
  • Osoby współpracujące w zespołach

Czas trwania szkolenia – 3 dni (24 h)

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Komunikacja w zespole
    • Co to jest zespół?
    • Cechy efektywnego zespołu
    • Wspólna diagnoza słabych i mocnych stron zespołu; co możemy ulepszyć?
    • Warunki istnienia zespołu
  2. Dynamika zespołu
    • Fazy rozwoju zespołu
    • Jak wspomagać rozwój zespołu?
    • Role w zespole: analiza predyspozycji indywidualnych
    • Jakie role ułatwiają a jakie utrudniają współpracę?
  3. Efektywność zespołu
    • Warunki efektywności w działaniu grupowym
    • Synergia pracy zespołu
    • Wspólna wizja i cele
    • Metody stymulowania efektywności pracy zespołowej
    • Zwiększanie twórczego potencjału zespołu
  4. Komunikacja zespołowa
    • Komunikacja interpersonalna jako podstawa działania zespołu
    • Bariery w komunikacji zespołu i ich eliminowanie
    • Jak unikać napięć i nieporozumień
    • Warunki skutecznego porozumiewania się w grupie
    • Techniki aktywnego słuchania i skutecznego zadawania pytań
  5. Język ciała, czyli komunikacja niewerbalna
    • Znaczenie zachowań niewerbalnych w pracy zespołowej
    • Przestrzeń osobista i rodzaje dystansu
    • Oddziaływanie wyglądu zewnętrznego
    • Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji zachowań niewerbalnych
    • Ćwiczenie zachowań pozasłownych
  6. Normy i zasady współpracy
    • Czym są normy zespołowe?
    • Jak ustalać wspólne zasady?
    • Jak wprowadzać nowe zasady i sposoby wspólnej pracy?
  7. Relacje w zespole
    • Percepcja interpersonalna: wpływ wzajemnego postrzegania się jednostek na zachowanie w zespole
    • Konformizm i typy wpływu społecznego
    • Współdziałanie
  8. Zespołowe rozwiązywanie problemów
    • Wybrane techniki pomocne w grupowym rozwiązywaniu problemów
  9. Rola komunikacji wewnętrznej w wybranych, nietypowych sytuacjach
    • Komunikacja kryzysowa
    • Komunikacja podczas przemian w firmie
  10. Rozwiązywanie konfliktów
    • Konflikt
    • Rodzaje konfliktów
    • Rozpoznawanie przyczyny konfliktów
    • Konsekwencje pozytywne i negatywne konfliktów
    • Komunikowanie się w konflikcie:
    • Dynamika
    • Metody doprowadzania do zmiany
    • Zniekształcenia komunikacji
    • Rozwiązywanie sporu
    • Rozróżnienie pomiędzy zachowaniem a wartościami stron
  11. Metody zarządzania konfliktem
    • Stymulowanie
    • Ograniczenie
    • Rozwiązywanie
    • Negocjacje
    • Mediacja
  12. Zastosowanie analizy transakcyjnej w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych
    • Rodzaje stanów “ja”
    • Sterowanie relacją poprzez tworzenie komunikatów typu dorosły – dorosły
    • Budowanie komplementarnych relacji między stronami w konflikcie
    • Rozpoznawanie i demaskowanie gier oraz manipulacji
  13. Identyfikacja i przełamywanie barier w komunikacji
    • Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania
    • Strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu
    • Wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów
    • Bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm)
    • Identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania
    • Formułowanie nowych strategii komunikowania się
  14. Komunikacja asertywna
    • Prowadzenie rozmowy dyscyplinującej (zbieranie informacji, opiniowanie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, wyrażanie konstruktywnej krytyki, formułowanie rozwiązań na przyszłość)
    • Prowadzenie rozmowy motywującej (zbieranie informacji, kryteria formułowania ocen, wyrażanie konstruktywnych pochwał i krytyki, budowanie planów na przyszłość)
  15. Błędy w zarządzaniu konfliktem
    • Eskalacja zaangażowania
    • Mityczność ograniczonego tortu
    • Zakotwiczenie
    • Przyjmowanie perspektywy
    • Dostępność informacji
    • Przekleństwo zwycięzcy
    • Nadmierna pewność siebie

Metody szkoleniowe: ćwiczenia, burza mózgów, dyskusja moderowana, gra symulacyjna, studium przypadku, scenki i symulacje, interaktywna prezentacja.

Liczba uczestników: 10-30 osób.

Program szkolenia może być zmodyfikowany zgodnie z potrzebami i życzeniami klienta zamawiającego szkolenie.