Efektywne zarządzanie zespołem

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności zarządzania zespołem pracowników z wykorzystaniem nowoczesnych metod komunikowania się z podwładnymi i współpracownikami oraz skutecznych metod motywowania. Uczestnicy szkolenia poznają i przećwiczą cały wachlarz bardzo praktycznych narzędzi wyznaczania i racjonalizacji celów zespołowych i indywidualnych, przeprowadzania rozmów z pracownikami, profesjonalnego feedbacku, motywowania pozafinansowego, itp. Ponadto uczestnicy szkolenia poznają typowe style zarządzania i zdiagnozuje za pomocą testu, który styl zarządzania jest mu najbliższy.

Grupa docelowa

  • Managerowie niższego i średniego szczebla
  • Koordynatorzy zespołów, supervisorzy
  • Osoby „szykowane” na stanowiska kierownicze

Czas trwania szkolenia – 3 dni (18h)

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Motywacja i motywowanie – charakterystyka
    • Psychologiczne podłoże procesu motywacji
    • Typologia i hierarchia źródeł motywacji Maslowa, Herzberga
    • Badanie źródeł motywacji u pracownika
    • Obszary motywowania niefinansowego, czyli mit o motywującej podwyżce
    • Jak dobrać indywidualnie motywatory do pracownika – skrypt prowadzenia rozmowy
  2. Profesjonalna komunikacja w kontakcie bezpośrednim
    • Po co klient przychodzi do punktu obsługi – klasyfikacja powodów i łączącego się z nimi nastawienia klienta
    • Pierwsze wrażenie w kontakcie z pracownikiem obsługi
    • Pozytywne pierwsze wrażenie w początkach rozmowy i jego znacznie dla obsługującego
    • Sposób bycia pracownika obsługi a jego wpływ na wrażenie, które robi
    • Wzbudzenie zaufania klienta
    • W jaki sposób wywołać u rozmówcy wrażenie, że znajdzie to wszystko u pracownika obsługi
  3. Techniki w cyklu zarządzania pracownikiem
    • Zdefiniowanie własnych potrzeb, silnych i słabych stron oraz celów przez menedżera
    • Budowanie wizerunku lidera
    • Badanie potrzeb, kompetencji, motywatorów i demotywatorów pracownika
    • Podział odpowiedzialności – delegowanie
    • Wyznaczanie celów motywujących i umożliwiających osiągnięcie sukcesu
    • Ustalanie kryteriów sukcesu i egzekwowalnych mierników efektywności
    • Wsparcie w realizacji – stadia rozwoju pracownika i adekwatne style zarządzania
    • Egzekwowanie w oparciu o wskaźniki efektywności
    • Ocena efektywności projektu/zadania
    • Podsumowanie – ocena okresowa i wyznaczenie ścieżki rozwoju
  4. Style zarządzania, motywowania i typy pracowników
    • Charakterystyka stylów kierowania Blake'a-Mouton
    • Charakterystyka typów pracowników Hersey'a-Blancharda
    • Style motywowania w oparciu o typologię pracownika wg McGregora
    • Optymalna alokacja zasobów (strategia Walta Disney’a i metoda de Bono)
  5. Techniki interakcji przełożony-podwładny w motywowaniu
    • Techniki dyscyplinowania i egzekwowania w trudnych sytuacjach
    • FUKO
    • Eskalacja
    • Czteroetapowa metoda stopniowania reakcji
    • Techniki rozmów rozwojowych
    • Feedback
    • Informacja zwrotna wzmacniająca i korygująca
    • Technika Kanapki
    • Strategia mediacji w konflikcie: 4AS™
  6. Budowanie zespołu
    • Budowanie zaufania
    • Budowanie otwartości na konstruktywny konflikt
    • Budowanie zaangażowania
    • Budowanie odpowiedzialności
    • Budowanie dbałości o wyniki

Metody szkoleniowe: ćwiczenia, studia przypadku, dyskusje, symulacje, testy diagnozujące.

Liczba uczestników: 6-10 osób.

Program szkolenia może być zmodyfikowany zgodnie z potrzebami i życzeniami klienta zamawiającego szkolenie.