Zarządzanie zmianą w organizacji
Cel szkolenia
Szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat mechanizmów rządzących procesem wdrażania zmian organizacyjnych, wykształcenie u nich pozytywnego stosunku do zmian. W procesie zmiany kluczowa rolę odgrywa manager, dlatego warsztat Zarządzanie zmianą w organizacji ma na celu uświadomienie uczestnikom zadań i kluczowej roli menedżera w przeprowadzaniu zespołu przez zmiany. Zgodnie z założeniami uczestnicy po zakończonym szkoleniu będą w stanie: profesjonalnie zaplanować i przeprowadzić spotkanie z pracownikami, podczas którego zostaną zakomunikowane zmiany organizacyjne, zbudować atmosferę współpracy i zaufania w zespole, zdiagnozować potrzeby informacyjne i nastawienia pracowników w różnych etapach zmiany, efektywnie komunikować się z podwładnymi, wykorzystując dwustronny feedback i umiejętność profesjonalnego przekazywania trudnych decyzji. Poznają przyczyny oporu pracowników przed zmianą i sposoby na jego diagnozowanie i pokonywanie. Warsztat zawiera także moduł radzenia sobie z własnymi emocjami managera, z oporem stresem związanym z ciążącą na nim podwójną odpowiedzialnością za wdrożenie zmian i przeprowadzenia przez nie ludzi.
Grupa docelowa
- Managerowie wszystkich szczebli zarządzania
- Osoby odpowiedzialne za implementację zmian w organizacji
- Osoby odpowiedzialne za komunikację zmian w organizacji
Czas trwania szkolenia 2 dni (16 godzin)
PROGRAM SZKOLENIA
- ZMIANA – NIEODŁĄCZNY ELEMENT WSPÓŁCZESNEJ RZECZYWISTOŚCI
- Czym jest zmiana – istota zmian w organizacjach i ich cele
- Płynna rzeczywistość biznesu
- Psychologia zmiany
- Jak radzisz sobie ze zmianą – test autodiagnostyczny gotowości do zmian
- AUTOMOTYWACJA W PROCEIE ZMIANY
- Moje własne przekonania na temat zmian i ich wpływ na reakcje pracowników.
- Metody uporządkowanego dążenia do celu: siatka celów, metoda muzealna jako wsparcie dla menedżerów – praktyczne wykorzystanie tych metod
- Sposoby wzbudzania wewnętrznej motywacji u pracowników.
- Warsztat wymiany doświadczeń w obszarze związanym z wprowadzeniem zmiany
- DZIAŁANIE MENEDŻERA W RÓZNYCH FAZACH ZMIANY
- Fazy zmiany wg modelu Lewina – ćwiczenie „Rozmrożenie”.
- Analiza pola sił - co nam pomaga w organizacji i co należy wykorzystać by usprawnić proces zmian?
- Etapy przeprowadzenia zmian: rozmrożenie –zmiana-zamrożenie
- Twórcze metody podejmowania decyzji w sprawie zmian i ich kierunków
- Różne reakcje ludzi na zmianę – jak sobie radzić z oporem przy pomocy narzędzi komunikacyjnych?
- Jak wykorzystać komunikację perswazyjną do osiągania zamierzonych rezultatów i pozyskania sprzymierzeńców procesu zmiany?
- Jak efektywnie wykorzystać własne mocne strony w celu zminimalizowania negatywnych reakcji na zmiany
- KOMUNIKOWANIE SIĘ W ZMIANIE
- Rola komunikacji w sytuacji wprowadzania zmian
- Typowe błędy w komunikacji
- Sposoby komunikacji budujące wsparcie dla dokonywanych zmian
- Identyfikacja nowych celów i przedstawianie ich pracownikom
- Strategie informowania pracowników podczas wprowadzania zmian
- Rola wsparcia pracowników podczas zmian
- SŁOWNICTWO MANAGERA
- Typowe błędy w komunikacji
- Sposoby komunikacji budujące wsparcie dla dokonywanych zmian
- Identyfikacja nowych celów i przedstawianie ich pracownikom
- Strategie informowania pracowników podczas wprowadzania zmian
- Rola wsparcia pracowników podczas zmian
- TWÓRCZE MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW DO ZMIAN
- Dynamika grupy a proces zmian
- Metody motywowania pracowników - pobudzanie do zmian
- Wywieranie wpływu na ludzi
- Motywowanie poprzez ustalanie celów
- Prawa twórczego wpływu w motywowaniu (m.in. prawo własnego wyboru, prawo publicznej deklaracji
- prawo wzajemności zachowań, prawo kontrastu, prawo konsekwencji)
- MINIMALIZOWANIE OPORU PRACOWNIKÓW PRZECIWKO ZMIANOM
- Psychologiczne i socjologiczne źródła oporu wobec zmian
- Metody rozpoznawania źródeł oporu wobec zmian i postaw pracowników
- Różne formy przejawiania się oporu (krytykanctwo, konformizm, bunt, bierność, odrzucenie)
- Sposoby postępowania w sytuacji wystąpienia oporu
- Metody przezwyciężania lęku przed nieznanym
- Radzenie sobie ze stresem własnym oraz pracowników w sytuacji wprowadzania zmian
- DYSKUSJA I INDYWIDUALNE KONSULTACJE
Metody szkoleniowe: ćwiczenia, studia przypadku, dyskusje, symulacje, best practice
Liczba uczestników: 4-6 osób.
Program szkolenia może być zmodyfikowany zgodnie z potrzebami i życzeniami klienta zamawiającego szkolenie.