Zarządzanie zmianą w organizacji

Cel szkolenia

Szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat mechanizmów rządzących procesem wdrażania zmian organizacyjnych, wykształcenie u nich pozytywnego stosunku do zmian. W procesie zmiany kluczowa rolę odgrywa manager, dlatego warsztat Zarządzanie zmianą w organizacji ma na celu uświadomienie uczestnikom zadań i kluczowej roli menedżera w przeprowadzaniu zespołu przez zmiany. Zgodnie z założeniami uczestnicy po zakończonym szkoleniu będą w stanie: profesjonalnie zaplanować i przeprowadzić spotkanie z pracownikami, podczas którego zostaną zakomunikowane zmiany organizacyjne, zbudować atmosferę współpracy i zaufania w zespole, zdiagnozować potrzeby informacyjne i nastawienia pracowników w różnych etapach zmiany, efektywnie komunikować się z podwładnymi, wykorzystując dwustronny feedback i umiejętność profesjonalnego przekazywania trudnych decyzji. Poznają przyczyny oporu pracowników przed zmianą i sposoby na jego diagnozowanie i pokonywanie. Warsztat zawiera także moduł radzenia sobie z własnymi emocjami managera, z oporem stresem związanym z ciążącą na nim podwójną odpowiedzialnością za wdrożenie zmian i przeprowadzenia przez nie ludzi.

Grupa docelowa

  • Managerowie wszystkich szczebli zarządzania
  • Osoby odpowiedzialne za implementację zmian w organizacji
  • Osoby odpowiedzialne za komunikację zmian w organizacji

Czas trwania szkolenia 2 dni (16 godzin)

PROGRAM SZKOLENIA

  1. ZMIANA – NIEODŁĄCZNY ELEMENT WSPÓŁCZESNEJ RZECZYWISTOŚCI
    • Czym jest zmiana – istota zmian w organizacjach i ich cele
    • Płynna rzeczywistość biznesu
    • Psychologia zmiany
    • Jak radzisz sobie ze zmianą – test autodiagnostyczny gotowości do zmian
  2. AUTOMOTYWACJA W PROCEIE ZMIANY
    • Moje własne przekonania na temat zmian i ich wpływ na reakcje pracowników.
    • Metody uporządkowanego dążenia do celu: siatka celów, metoda muzealna jako wsparcie dla menedżerów – praktyczne wykorzystanie tych metod
    • Sposoby wzbudzania wewnętrznej motywacji u pracowników.
    • Warsztat wymiany doświadczeń w obszarze związanym z wprowadzeniem zmiany
  3. DZIAŁANIE MENEDŻERA W RÓZNYCH FAZACH ZMIANY
    • Fazy zmiany wg modelu Lewina – ćwiczenie „Rozmrożenie”.
    • Analiza pola sił - co nam pomaga w organizacji i co należy wykorzystać by usprawnić proces zmian?
    • Etapy przeprowadzenia zmian: rozmrożenie –zmiana-zamrożenie
    • Twórcze metody podejmowania decyzji w sprawie zmian i ich kierunków
    • Różne reakcje ludzi na zmianę – jak sobie radzić z oporem przy pomocy narzędzi komunikacyjnych?
    • Jak wykorzystać komunikację perswazyjną do osiągania zamierzonych rezultatów i pozyskania sprzymierzeńców procesu zmiany?
    • Jak efektywnie wykorzystać własne mocne strony w celu zminimalizowania negatywnych reakcji na zmiany
  4. KOMUNIKOWANIE SIĘ W ZMIANIE
    • Rola komunikacji w sytuacji wprowadzania zmian
    • Typowe błędy w komunikacji
    • Sposoby komunikacji budujące wsparcie dla dokonywanych zmian
    • Identyfikacja nowych celów i przedstawianie ich pracownikom
    • Strategie informowania pracowników podczas wprowadzania zmian
    • Rola wsparcia pracowników podczas zmian
  5. SŁOWNICTWO MANAGERA
    • Typowe błędy w komunikacji
    • Sposoby komunikacji budujące wsparcie dla dokonywanych zmian
    • Identyfikacja nowych celów i przedstawianie ich pracownikom
    • Strategie informowania pracowników podczas wprowadzania zmian
    • Rola wsparcia pracowników podczas zmian
  6. TWÓRCZE MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW DO ZMIAN
    • Dynamika grupy a proces zmian
    • Metody motywowania pracowników - pobudzanie do zmian
    • Wywieranie wpływu na ludzi
    • Motywowanie poprzez ustalanie celów
    • Prawa twórczego wpływu w motywowaniu (m.in. prawo własnego wyboru, prawo publicznej deklaracji
    • prawo wzajemności zachowań, prawo kontrastu, prawo konsekwencji)
  7. MINIMALIZOWANIE OPORU PRACOWNIKÓW PRZECIWKO ZMIANOM
    • Psychologiczne i socjologiczne źródła oporu wobec zmian
    • Metody rozpoznawania źródeł oporu wobec zmian i postaw pracowników
    • Różne formy przejawiania się oporu (krytykanctwo, konformizm, bunt, bierność, odrzucenie)
    • Sposoby postępowania w sytuacji wystąpienia oporu
    • Metody przezwyciężania lęku przed nieznanym
    • Radzenie sobie ze stresem własnym oraz pracowników w sytuacji wprowadzania zmian
  8. DYSKUSJA I INDYWIDUALNE KONSULTACJE

Metody szkoleniowe: ćwiczenia, studia przypadku, dyskusje, symulacje, best practice

Liczba uczestników: 4-6 osób.

Program szkolenia może być zmodyfikowany zgodnie z potrzebami i życzeniami klienta zamawiającego szkolenie.